Jeg får en del spørgsmål til hvidløgsolie på low FODMAP diæten – både om hvorfor det egentlig kan anvendes på diæten, når nu hvidløg har et højt indhold af FODMAPs, men også om hvilken hvidløgsolie man så kan bruge.

Derfor har jeg opsummeret i dette blogindlæg, hvorfor og hvordan hvidløgsolie kan anvendes på low FODMAP diæten.

Derudover har jeg lavet en opdatering på, hvor du kan købe hvidløgsolie henne.

Dette blogindlæg er IKKE reklame!

Hvidløgsolie er low FODMAP

Først og fremmest vil jeg uddybe, hvordan hvidløgsolie egentlig kan være low FODMAP når nu hvidløg ikke er.

Her skal vi kigge lidt på kemien – FODMAPs, der er en samlet betegnelse for ufordøjelige, fermenterbare kulhydrater, er vandopløselige. Det vil sige, at de kan “opløses” og trænge ud i vand.

Det betyder samtidig, at de IKKE kan trænge ud i ren olie. I så fald skulle de være fedtopløselige, og det er de altså ikke. Derfor kan FODMAPs fra hvidløg ikke trænge ud i olie, men de kan godt trænge ud i en sovs, gryderet, dressing eller lignende, når du tilsætter hvidløg hertil, også selvom du piller dem op igen.

Vi kan se princippet med flere andre fødevarer på low FODMAP diæten, for eksempel champignon fra glas, linser på dåse og visse bælgfrugter på dåse.

På dåse, hvor fødevarerne har ligget i væske længe, har en andel af FODMAPs’ne trukket ud i væsken. Dermed bliver indholdet i selve fødevaren lavere.

Kan jeg lave min egen hvidløgsolie?

Ja, det kan du! Dog er der flere ting, du skal være opmærksom på. For det første skal din hvidløgsolie altid stå i køleskabet. Derudover har hjemmelavet hvidløgsolie en kort holdbarhed, og skal derfor bruges indenfor max 1 uge.

Den korte holdbarhed skyldes, at der i olie med tilsat hvidløg i sjældne tilfælde kan udvikle nogle farlige giftstoffer fra den sporedannende bakterie Clostridium botulinum. Indtag af disse stoffer kan medføre botulisme.

Det skal lige siges, at botulisme er en meget sjælden sygdom, og risikoen herfra og meget, meget lille. Ikke desto mindre er det vigtigt, at du overholder rådet med at sætte din hjemmelavede hvidløgsolie på køl og bruge den indenfor 1 uge max.

Olien får helt klart mest smag af hvidløg, hvis den laves nogle timer eller et helt døgn inden anvendelse. Jeg har dog prøvet at lave hvidløgsolie 15 minutter før anvendelse, og det har allerede en god hvidløgssmag!

 

Kan jeg stege både løg og hvidløg i olie, og herefter fjerne dem fra olien?

Ja, det kan du! Udover at bruge en hvidløgsolie, der er købt eller hjemmelavet, kan du også anvende både hvidløg og løg direkte i din madlavning. Du putter olie på din pande eller i din gryde, og tilsætter grove stykker af løg og hvidløg til den varme olie.

Når du har svitset grøntsagerne lidt tid, fjerner du hvidløgsstykkerne og løgstykkerne igen. På den måde har olien taget smag fra grøntsagerne, uden at tilføre FODMAPs. Herefter kan du gå videre med retten.

Køb af hvidløgsolie – hvor kan man købe færdiglavet hvidløgsolie?

COOP har deres egen hvidløgsolie, der kan købes i Superbrugsen.

Irma har deres egen hvidløgsolie på spray.

Du kan også denne her hvidløgsolie fra Yolli, der kan købes hos nemlig.com.

Levevis, der forhandles i Bilka og Føtex har også deres egen hvidløgsolie.

Mærket “Spize” har også en hvidløgsolie. Den er set i Netto og hos coop.dk.

Du kan også prøve den her hvidløgsolie fra Lehnsgaard, som kan købes i udvalgte Meny butikker, på www.bornholmbornholmbornholm.dk og hos Kjærstrup Chokolade, som findes rundt omkring i landet.

 

Hvad er bedst – hjemmelavet hvidløgsolie eller købt hvidløgsolie?

Personligt synes jeg, at en hjemmelavet hvidløgsolie smager mere af hvidløg. Jeg synes, den har en mere “frisk” smag, som kommer tættere på smagen af “rigtig” hvidløg.

Når det så er sagt, har jeg personligt altid en flaske købt hvidløgsolie stående i skabet, fordi det er nemt og praktisk. Og så smager det helt og aldeles fint!

Den hjemmelavede hvidløgsolie laver jeg typisk, når det skal være ekstra godt eller hvis jeg ved i god tid, at jeg skal bruge den.

Opskrifter med hvidløgsolie

Hvidløgsolie kan bruges i rigtig mange forskellige opskrifter, og kan være et virkelig godt alternativ til hvidløg i forhold til at give en god hvidløgssmag.

Du kan for eksempel bruge hvidløgsolie i gryderetter, kødsovs, lasagne, tilbehør, dressinger og i brød.

Prøv for eksempel denne kyllingelagsagne med masser af grønt, disse skønne brushettas med ost og tomat, de her suveræne knuste kartofler med timian og parmesan eller denne fantastiske poke bowl med hjemmelavet teriyaki sauce.

Hvidløgsolien er også uundværlig til en low FODMAP version af hummus og low FODMAP pesto.

Jeg håber du bliver inspireret til at anvende hvidløgsolien i dit low FODMAP køkken!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *