Her får du min bedste opskrift på en klassisk brun sovs med hønsefond. Der er tale om en helt klassisk opbagt brun sovs, der smager himmelsk! Opskriften er low FODMAP, og der er også tip til på brun sovs uden mælk og uden gluten.

 

Klassisk brun sovs – med hønsefond

En opbagt brun sovs smager af barndom for mig! Min mormor har uden undtagelse serveret brun sovs HVER gang vi har spist hos hende gennem hele mit liv. Og hun laver den bedste brune sovs i verden!

I denne opskrift har jeg anvendt hjemmelavet hønsefond. Det er faktisk ikke spor svært at lave sin egen hønsefond, og hvis du ikke før har prøvet det før, bør du give min opskrift et skud!

Du kan i øvrigt servere en ægte klassisk mormor middag med kogt kylling, brun sovs, kartofler og dampede grøntsager. Og måske også en hjemmelavet agurkesalat – mums!

Du kan selvfølgelig også lave en brun sovs på anden fond. En oksefond vil også være lækkert. Du kan for eksempel koge en oksetykkarm i 3-4 timer, og bruge fonden herfra til denne opskrift.

Du kan også lave en hjemmelavet fond på oksekraftben frem for kyllingeskrog.

 

Laktosefri brun sovs

Jeg har valgt at lave denne sovs uden tilsætning af mælk eller fløde. Derfor er opskriften også laktosefri. For mig er det naturligt med en brun sovs uden mælk eller fløde. Der behøver ganske enkelt ikke være tilsat mælk eller fløde i en klassisk opbagt brun sovs, hvis du spørger mig!

Der sker selvfølgelig ikke noget ved at tilsætte en sjat laktosefri piskefløde. Den bliver ikke ligefrem dårligere af dette! Men jeg synes helt bestemt ikke det er nødvendigt.

 

Brun sovs uden gluten og mælk

I denne opskrift har jeg givet tip til, hvordan du kan lave en brun sovs uden gluten og mælk.

For at gøre opskriften mælkefri, skal du blot udskifte smør med en mælkefri variant. Den her smørbar blok fra Naturli kan anbefales!

Jeg har eksperimenteret med at lave en opbagt glutenfri brun sovs med majsmel eller rismel. Sovsen får den samme gode smag, men jeg synes både majsmel og rismel giver en grynet konsistens til sovsen.

Hvis du spørger mig, vil jeg derfor altid vælge at lave glutenfri brun sovs med maizena jævner. Det giver ikke fuldstændig den samme cremede konsistens som en opbagt sovs, men jeg synes bestemt brun sovs med maizena jævner er værd at spise!

 

Ingredienser (4 personer)

  • 4 spsk. sigtet speltmel (med lille top). (ved glutenfri version kan der anvendes maizena. Se fremgangsmåde)
  • 40 g ægte smør (ved mælkefri version anvendes mælkefri smør)
  • 6 dl fond, for eksempel denne hjemmelavede low FODMAP hønsefond
  • 1 tsk. sukker
  • Salt og peber
  • Madkulør/sovsekulør

Sådan laver du brun sovs med sigtet speltmel:

Kom smør i en gryde. Tilsæt mel, og lad det boble grundigt i minimum 5 minutter ved middelhøj varme. Tilsæt herefter fond lidt ad gangen, under konstant piskning med et piskeris.

Mængden af væske afhænger af, hvor tyk du vil have sovsen samt hvor meget melet suger. Min erfaring er, at der skal bruges cirka 6 dl fond til de 4 spsk. sigtet speltmel.

Smag herefter til med salt, peber, sukker, og juster farven med madkulør.

Sådan laver du en glutenfri brun sovs:

Kom smør i en gryde. Lad det brune ved middel varme, så det får god smag. Tilsæt herefter fond og pisk sammen.

Herefter jævnes sovsen med maizena. Jeg har ikke skrevet nogen mængde, da det afhænger af hvor tyk du gerne vil have sovsen. Start med røre 1 spsk. maizena op med fond eller mælk. Tilsæt det til sovsen og bring den i kog. Hvis den skal være tykkere, tilsættes mere maizena på samme måde.

Smag herefter til med salt, peber, sukker, og juster farven med madkulør.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *