Mmm, der er ikke noget der smager mere af jul og barndom end som gode klassiske havregrynskugler – ikke hvis du spørger os i hvert fald! Jeg har valgt at lave en klassisk opskrift på havregrynskugler, hvilket vil sige, at der ikke er sparet på smør og sukker. Jeg kan godt lide at lave sunde alternativer til klassiske retter og snacks, men der skal også være plads til at nyde opskrifterne, som de er – og det er jo kun jul én gang om året!

Opskriften her er FODMAP-venlig, og anvendes der glutenfri havregryn er kuglerne også glutenfri.

Husk at smør ikke behøver at være laktosefri, selvom du ikke tåler laktose. Smør indeholder ca. 0,6 g laktose pr. 100 g. Det vil sige, at laktoseindholdet i HELE opskriften vil være ca. 0,6 g laktose. Da det er normalt at kunne tåle helt op til et par gram laktose i et måltid, selvom man har laktoseintolerance, ja så bliver laktoseindholdet vist sjældent noget problem, når det kommer til smør.

 

Ingredienser (ca. 45 stk.)

  • 250 g finvalsede havregryn
  • 180 g flormelis
  • 1 spsk. vaniljesukker
  • 50 g kakaopulver
  • 100 g smør/margarine (stuetempereret)
  • 4 spsk. færdiglavet kaffe (kan erstattes med vand, men giver en god smag!)
  • Mandelessens eller romessens
  • Ca. 2 dl kokosmel til at rulle kuglerne i

 

Sådan gør du

Bland havregryn, flormelis, vaniljesukker, kakaopulver og smør i en stor skål, og ælt det hele sammen. Tilsæt kaffe og essens. Hvis kuglerne ikke er til at samle, så tilsæt blot en smule vand. Husk på, at havregrynene suger lidt væske til sig, så kuglerne må gerne være en anelse fugtige, når de skal sættes på køl indtil de spises.

Når dejen er blandet sammen, rulles der kugler ud af hele dejen. Tril kuglerne i kokosmel, og læg dem i en bøtte. Opbevar kuglerne på køl, men tag dem gerne ud lidt før servering.

 

IMG_3093

 


Næringsindhold pr. kugle
Energi: 260 kJ / 60 kcal
Protein: 1 g
Fedt: 3 g
Kulhydrat: 8 g
Kostfibre: 0,5 g

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.