Én af de opskrifter, som er blevet efterspurgt flest gange af jer, der følger low FODMAP diet, er hummus. I bogen Sund Mave har vi en alternativ form for hummus basereret på tun, som er super lækker og smager fuldkommen af hummus! Der har været gode tilbagemeldinger på denne opskrift, men mange har alligevel efterspurgt en variant med kikærter.

Kikærter er én af de få bælgfrugter, som kun har et moderat indhold af FODMAPs, og derfor kan indgå på diæten. Men dette gælder kun når der anvendes kikærter på dåse, hvor FODMAPs har haft mulighed for at sive ud i vandet. Derfor er det vigtigt, at du ikke anvender vandet fra dåse-kikærter, da dette formentlig indeholder de FODMAPs, som før var i kikærterne! Kikærter på dåse kan spises i en begrænset mængde, og hummussen fra denne opskrift kan derfor ikke spises i ubegrænsede mængder, men i en moderat portion.

Det næste problem i forhold traditionel hummus er tahin, som ofte tilsættes til hummus. Tahin, også kaldet sesampasta, kan kun spises i en mængde på 20 g, og sammen med kikærter, der også er begrænsede, kan FODMAP-indholdet let bliver for højt. I denne opskrift er der anvendt et lille trick; nemlig peanutbutter. Smagen af peanutbutter af faktisk ikke langt fra tahin, og fungerer super godt i opskriften.

Det sidste problem i hummus er hvidløg, som er en essentiel ingrediens i hummus. Heldigvis kan hvidløgssmagen komme med ved at anvende hvidløgsolie, og da der alligevel skal olie i hummus, så kan der blot anvendes hvidløgsolie i stedet for. Smart!

 

Ingredienser (cirka 6 personer, hvis begrænsningen på kikærter ikke skal overskrides)

    • 1 dåse kikærter på dåse, drænet
    • 2 store spsk. peanutbutter (smooth)
    • Saften fra ½-1 citron
    • 3 spsk. hvidløgsolie
    • Cirka 4-5 spsk. vand
    • Cirka 1 tsk. stødt spidskommen
    • Cirka ½ tsk. stødt chilipulver
    • Salt og peber

 

Sådan gør du
Kom kikærter, peanutbutter, saften fra ½ citron, olie, spidskommen og chili i en blender, og blend blandingen. Du kan også bruge en stavblender. Tilsat vand til du opnår den rette konsistens. Smag til med salt og peber og evntuelt mere citronsaft og krydderier.

 

hummus

 

 

Næringsindhold pr. person (ved 6 personer)

Energi: 627 kJ / 15 kcal

Protein: 4,5 g

Fedt: 10 g

Kulhydrat: 7,5 g

Kostfibre: 3 g

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.