For tiden er dette min yndlingsspise om morgenen, når jeg ved der går et stykke tid før jeg kan komme til at spise igen. Denne morgengrød mætter nemlig helt fantastisk godt, og så er den sprængfyldt af gode og sunde næringsstoffer.

Lad dig ikke skræmme af, at der skal tilsættes et æg til grøden. Jeg var selv meget skeptisk efter at have læst om denne idé på flere forskellige blogs, men da jeg prøvede det blev jeg fan! Grøden får en lidt anden smag, men ikke på en dårlig måde. Med smagfuld topping sidder denne grød lige i skabet!

Opskriften er glutenfri, hvis der anvendes glutenfri havregryn, og FODMAP-venlig, hvis der anvendes havregryn fra Aurion. Du kan gøre opskriften mælkefri ved at anvende plantemælk. Jeg prøvede for eksempel med rismælk med tilsat calcium, hvilket smagte super.

 

Ingredienser (1 person)

  • 1 dl finvalsede havregryn (fra Aurion, hvis du følger low FODMAP diet)
  • 1 spsk. chiafrø
  • ½ tsk. vaniljepulver (kan udelades)
  • 2 dl minimælk (eventuelt laktosefri) (for mælkefri version kan der anvendes rismælk eller mandelmælk)
  • 1 æg
  • 1 dl blandede bær, for eksempel jordbær, hindbær og blåbær
  • 10 g mørk chokolade (70%)

 

Sådan gør du

Slå ægget ud i en lille skål, og pisk det let sammen. Kom havregryn, chiafrø, vaniljepulver og mælk i en lille gryde. Bring grøden i kog indtil den har en tykkere konsistens. Skru ned til lavt blus. Tag gryden kortvarigt af varmen, og rør kraftigt rundt mens du tilsætter de piskede æg. Kom gryden tilbage på blusset, og varm nu grøden et par minutter under konstant omrøring. Grøden vil nu tykne og få den rigtige konsistens som havregrød.

Server straks med friske bær og hakket mørk chokolade, som smelter over den varme grød.

 

grød

 

Næringsindhold pr. person:
Energi: 1650 kJ / 393 kcal
Protein: 20 g
Fedt: 16 g
Kulhydrat: 37 g
Kostfibre: 9,2 g