Grydebrød, der bages i en støbejernsgryde eller stegeso, er det mest fantastiske brød, der findes! Et grydebrød kræver minimum indsats, og skal ikke engang æltes, kun foldes let et par gange. Jeg bruger en stegeso fra Le Cruset til at bage grydebrød med.

Til trods for, at du nærmest ikke skal røre en finger, når du skal bage et lækkert grydebrød, får du et brød med den mest fantastiske, sprøde skorpe og en krumme, der er sej, saftig og fyldt med lufthuller. Præcis som en lækkert brød skal være! Jeg mener, se bare her!

 

Grydebrød med eller uden surdej?

I denne opskrift, har jeg anvendt surdej. Det har jeg fordi, at jeg primært udvikler opskrifter, der også kan spises af personer, der følger low FODMAP diæten. Det er også derfor, at jeg i denne opskrift har anvendt speltmel frem for almindelig hvedemel eller andre melsorter.

Sigtet speltmel er som udgangspunkt low FODMAP, mens fuldkornsspeltmel har et for højt indhold af FODMAPs til at blive spist frit på diæten. Dog viser undersøgelser, at hvis der anvendes langtidshævning og tilsættes lidt surdej til dejen, bliver brødet low FODMAP.

Hvis du ikke følger low FODMAP diæten, behøver du ikke anvende surdej i opskriften, ligesom du også kan vælge at bruge andre melsorter end speltmel. Surdej giver dog en dybere og mere intens smag til brødet. Du kan købe færdiglavet surdej, hvis du ikke gider at stå med arbejdet selv!

 

Ingredienser til et smagfuldt og low FODMAP grydebrød

 

Sådan laver du det bedste grydebrød

Opløs gær i vandet i en stor skål. Rør ahornsirup og surdej i. Tilsæt fuldkornsspeltmel og rør godt rundt. Tilsæt salt og rør grundigt igen.

Tilsæt sigtet speltmel og rør grundigt rundt. Der skal ikke røres længe, dejen skal blot samle sig.

Dæk skålen til med husholdningsfilm og et viskestykke og lad skålen stå på køkkenbordet i 10-12 timer. Det passer godt med, at det gøres om aftenen, så brødet kan bages dagen efter.

Kom rigeligt med mel på bordet, og skrab forsigtigt dejen ud på bordet. Nu skal dejen foldes en 6-8 gange ind over sig selv. Læg dejen tilbage i en skål, der er drysses med lidt mel, med “folden” eller “samlingen” nederst, så dejen holder en stram form. Lad dejen hæve igen i 2 time.

1 time inden brødet er færdig med at hæve, skal ovnen tændes på 250 grader varmluft. Sæt gryden ind i ovnen med det samme, så den kan blive meget varm.Gryden skal IKKE smøres med olie eller smør. Lad gryden stå i ovnen 1 time ved 250 grader, hvilket passer med brødet har hævet færdigt imens.

Grunden til gryden skal blive så varm er, at hvis den ikke er blevet varm nok, vil brødet hænge fast i gryden. Det lærte jeg på den hårde måde!

Når gryden har stået i ovnen 1 time og dejen er færdig med at hæve, hældes dejen forsigtigt over i gryden. Læg låget på gryden, og sæt den tilbage i ovnen. Bag brødet i 30 minutter. Tag herefter låget af gryden og bag brødet videre i cirka 15 minutter ved 225 grader varmluft.

Tag gryden med brødet ud af ovnen, tag brødet ud af gryden, og placer grydebrødet på en rist, så det kan køle af. Det skal køle af i cirka 15 minutter før det kan skæres i.

Grydebrød smager helt klart bedst, når det er nybagt. Det er her, at skorpen er særlig sprød og lækker. Men brødet kan også sagtens spises dagen efter, ligesom det også kan fryses ned.

 

 


 

Næringsindhold pr. 100 g:

Energi: 1399 kJ / 333 kcal

Protein: 10,5 g

Fedt: 1,5 g

-heraf mættede fedtsyrer: 0,4 g

-heraf enkeltumættede fedtsyrer: 0 g

-heraf flerumættede fedtsyrer: 0,3 g

Kulhydrat: 67 g

Kostfibre: 9,5 g

2 thoughts on “Grydebrød med spelt – det perfekte brød”

  1. Kan man købe erstatningsrugbrød?
    Jeg er kommet tilbage til Danmark efter 24 år i New Zealand. Jeg kan simpelthen ikke tåle rugbrød har prøvet alle de forskellige slags i det år jeg har været her. Jeg bliver meget syg i min mave, får krampe og så meget luft i maven at jeg slet ikke tør spise det mere. Jeg kan ikke leve af franskbrød. Many thanks Christina

  2. Hej Christina.
    Tak for din kommentar. Og velkommen tilbage til Danmark!
    Ja, man kan godt købe nogle erstatninger for rugbrød, som ikke indeholder rug. Hvis du henter min gratis e-bog, som du får ved at tilmelde dig til mit nyhedsbrev, så har jeg i e-bogen en rigtig god opskrift på hvad jeg kalder “speltrugbrød”. Den er mine patienter i klinikken og mine følgere generelt rigtig glade for.
    Og ellers kan jeg anbefale glutenfri mørkt brød fra Vadehavsbageriet (kan købes hos nemlig.com) eller glutenfrit mørkt kernebrød på frost i Rema1000.
    Vh Mia

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *