Juletiden er fyldt med lækre sager, hvoraf marcipan er en af mine personlige favoritter. Hvis man følger Low FODMAP diet til irritabel tarmsyndrom (IBS), så bør mandler kun spises i en begrænset mængde på 12 g pr. måltid i opstartsfasen. Det svarer ikke til særlig meget marcipan (ca. 20 g marcipan kan der spises), og derfor synes jeg det var oplagt at finde på et alternativt til den traditionelle mandelmarcipan. Det blev til denne valnøddemarcipan, idet valnødder kan spises i en størrelsesorden på 100 g pr. måltid. Da valnødder indeholder rigtig mange kalorier, så vil jeg dog anbefale, at du tænker lidt over mængden, du indtager, hvis du gerne vil kunne passe dine bukser når julen er ovre. Valnødder kan nemt erstattes med pecannødder, der har næsten den samme smag.

 

Ingredienser

  • 150 g valnødder eller pecannødder
  • 3 spsk. flormelis
  • Ca. 1 spsk. æggehvide (pasteuriseret, hvis børn, gravide eller ældre skal spise marcipanen)

 

Sådan gør du

Kom valnødder og flormelis i en blender eller foodprocessor. Blend nødderne fint, men så der stadig er lidt “bid” i, det vil sige bittesmå nøddestykker. Kom nøddemel med flormelis op i en skål. Tilsæt æggehvide og pres massen sammen med fingrene. Kom endelig ikke mere æggehvide i end der er angivet til at starte med. Når massen bliver æltet, så samler den sig. Hvis du synes massen alligevel bliver for klistret og tynd, så kan du rede den ved at tilsætte en smule mel til at suge lidt af væsken. Opbevar marcipanen i køleskabet.

TIP: Brug for eksempel marcipanen til klassisk julekonfekt ved at overtrække kugler af marcipan med mørk chokolade eller tilsæt marcipanen i kager eller muffins. Du kan også prøve at tilsætte forskellig smag til din marcipan, for eksempel vanilje, kanel, citronskal eller hvad du kunne have lyst til.

 

Valnøddemarcipan