Selvom mandler er en begrænset fødevare på low FODMAP diet, så kan de sagtens udgøre en del af et mellemmåltid eller kommes i en salat, desserter og så videre. Husk også på, at det er vigtigt at afprøve din tolerance for FODMAPs, når du har fulgt diæten gennem noget tid. På den måde kan det være du finder ud af, at du kan tåle flere end de 12 g, som anbefales i opstartsfasen.

Denne opskrift på saltbagte mandler er simpelthen fantastisk! Utrolig simpel opskrift, som giver et fantastisk lækkert resultat, som bare SKAL prøves!

Mængden af salt kan justeres alt afhængig af, hvor salte du ønsker dine mandler.

 

Ingredienser

  • 75-100 g groft salt
  • ½ liter vand
  • 200 g mandler

Sådan gør du:

Bring vandet i kog i en gryde sammen med salt. Tag gryden af varmen, når saltet er opløst. Kom herefter mandlerne i gryden, læg låg på gryden og lad mandlerne stå og trække i vandet i 2-3 timer.
Sig herefter vandet fra mandlerne, og fordel dem på en bageplade med bagepapir. Bag mandlerne i en forvarmet ovn ved 150 gader varmluft. Bag dem i cirka 30-35 minutter. Tag en mandel ud efter 30 minutter og kig på farven. De skal være let lysebrune indeni, så bliver de perfekte, når de er kølet ned. Hold godt øje med dem i den resterende tid – de kan pludselig blive brændte.

 

 

saltmandler

 

 

Næringsindhold pr. 12 g, svarende til cirka 10 stk.:
Energi: 307 kJ / 73 kcal
Protein: 3 g
Fedt: 6,5 g
Kulhydrat: 0,5 g
Kostfibre: 1 g

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.