Low FODMAP diet kan ved første øjekast syne en smule indviklet og uoverskuelig. Der er lange Fødevarelister som du skal sætte dig ind i, og som guider dig til, hvilke fødevarer du bør undgå og/eller begrænse. Og samtidig er der diverse tillæg i form af en håndfuld sødemidler, tilsætningsstoffer, E-numre med videre, som alt sammen kan skabe ubalance i sin mave, og som derfor er nyttigt at kunne genkende, når du læser en varedeklaration. Alt dette kan tage tage pusten fra de fleste!

Derfor stiller dagens blogindlæg skarpt på, hvordan du med få ændringer, kan gøre din dagskost mere mave-venlig. Det kan være en rigtig god øvelse, at lave et overslag over, hvad du normalt vis spiser i løbet af en dag, samt et nyt overslag, hvor du opsætter alternativer til de fødevarer, der bliver en udfordring, når du starter på diæten.

Herunder kan du se et eksempel på netop dette. Du kan således se et bud på, hvorledes en almindelig dagskost indeholdende FODMAPs kan omlægges til en dagskost med begrænset indehold af FODMAPs. Kostomlægningen  består blandet andet i valg af laktosefri produkter, mindre mængde juice på grund af fruktoseindholdet samt udskiftning til mave-venlige fødevarer. Tag et kig i skemaet herunder og bliv inspireret til, hvordan du allerede idag, kan  spise FODMAP-venligt. Du kan finde endnu mere inspiration samt mave-venlige opskrifter i vores bog Sund Mave, der udkommer snart.

 

[table “1” not found /]

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.