Når du køber bogen Sund Mave får du samtidig adgang til en elektronisk fødevareliste til low FODMAP diet, som løbende bliver opdateret. Vi har netop opdateret listen igen, og den opdaterede version ligger nu på hjemmesiden.

Monash er begyndt ikke at vise, hvilke ændringer og tilføjelser, de foretager i deres app, hvor de har deres oversigt over de fødevarer, der testes for FODMAP-indhold. Det gør det til et temmelig omfattende arbejde når listen skal opdateres, da alle fødevarer skal kigges igennem på ny. Det er nogenlunde simpelt at finde frem til nye testede fødevarer, men Monash er også begyndt at lave ændringer i begrænsninger på fødevarer, der allerede har været testet. Derfor var der et par overraskelser, da vi denne gang skulle opdatere listen.

Der er både positive nyheder og lidt nedslående nyheder. Blandt de gode resultater er almindelige havregryn, hvor begrænsningen på 25 g pr. måltid er blevet øget til 60 g pr. måltid. En anden yderst interessant nyhed er, at Monash har undersøgt FODMAP-indholdet i syltede løg. Meget overraskende fandt de, at FODMAP-indholdet i syltede løg var lavt nok til, at de kan spises i en begrænset mængde. Dette fandt de vel og mærke kun ved store syltede løg, hvor små syltede løg havde for højt et indhold af FODMAPs. De mener, at dette kan skyldes, at FODMAPs bedre kan “sive ud” i væsken fra de store løg end fra de små. De er helt klart optaget af at komme dette nærmere, så det bliver spændende at følge! Indtil videre kan du jo afprøve store syltede løg i din kost. Du kan læse mere om emnet i deres artikel HER.

Blandt de mindre gode opdateringer var en række fødevarer, hvor begrænsningen er blevet sat ned og dermed kun kan indtages i en mindre mængde. For eksempel er aubergine og ananas blevet begrænsede fødevarer. Det er dog vigtigt at pointere, at hvis du frit har spist nogle af de nu begrænsede fødevarer uden problemer indtil videre, så skal du ikke begynde at begrænse mængden.

Her er nogle eksempler på, hvad vi har rettet / tilføjet til fødevarelisten:

  • Friske figner (uegnet)
  • Mangostan (egnet)
  • Ananas (begrænset)
  • Gojibær (uegnet)
  • Sultana rosiner (uegnet)
  • Aubergine (begrænset)
  • Bittermelon (uegnet)
  • Rødkål (begrænset)
  • Cherrytomat (begrænset)
  • Roma tomat (begrænset)
  • Vandkastanje (begrænset)
  • Callaloo (egnet)
  • Dulse flager (egnet)
  • Edamame bønner, frost (egnet)
  • Champignon glas (begrænset)
  • Store syltede løg fra glas (begrænset)
  • Kaffir lime blade (egnet)
  • Havregryn (begrænsningen er øget)

 

billede

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.