Generelt medfører low FODMAP diet ikke mangel på næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Det er dog med den forudsætning, at der spises en varieret kost. I videnskabelige studier, hvor low FODMAP diet er blevet afprøvet, er der et mineral, som i nogle tilfælde blev indtaget i for lave mængder i forsøgsdeltagerne. Det er mineralet calcium eller på almindelig dansk; kalk. Dette var dog kun tilfældet for de personer, som skar mælkeprodukter fra på grund af laktoseindholdet. Når deltagerne blev introduceret til laktosefri varianter eller blev vejledt i, hvilke fødevarer, der indeholder calcium, fik deltagerne deres behov dækket. I dette blogindlæg kan du læse mere om calcium, og hvordan du sikrer at dit behov for calcium bliver dækket gennem kosten.

Calcium er et mineral, der blandt andet er nødvendigt for opbygningen af vores tænder og knogler. Derudover er calcium afgørende hjerte-, muskel- og nervefunktion. Mangel på calcium i kosten kan påvirke disse funktioner, og er desuden fundet at øge risikoen for knogleskørhed.

Den bedste kilde til calcium i vores kost er mejeriprodukter. Her findes calcium i store mængder, og i en form, som er let for kroppen at optage. For personer med laktoseintolerance, mælkeallergi eller personer, som af andre årsager undgår mælkeprodukter, øges risikoen for mangel på calcium. På low FODMAP diet begrænses laktose hos personer, der har fået konstateret laktoseintolerance. Såfremt man er i tvivl om, hvorvidt man tåler laktose, bør man desuden undgå laktose fra start på diæten, og herefter genindføre laktose i tolerancefasen.

I nedenstående oversigt kan du se det daglige calciumbehov for mænd og kvinder i forskellige aldersgrupper:

 

Her får du nogle tips til, hvordan du kan få nok calcium hver dag:

  • Anvend laktosefri mælkeprodukter, såfremt du har laktoseintolerance
  • Spis oste med lavt laktose-indhold (se listen over egnede fødevarer)
  • Hvis du anvender alternative til mælk i form af plantemælk, vælg da gerne de varianter, hvor der er tilsat calcium. Der er højest calcium-indhold i mandelmælk og rismælk, hvor der er tilsat calcium.
  • Sørg for at spise calciumholdige fødevarer hver dag (se nedenstående oversigt over fødevarer med højt calcium-indhold)

Sådan får du nok calcium i løbet af én dag

Hvis du til trods for ovenstående oversigt og tips alligevel er i tvivl om, hvorvidt du får nok calcium i løbet af en dag, så kan du i nedenstående oversigt se et dagskostforslag, der indeholder omkring 800-900 mg calcium. Ved hvert måltid er der forskellige forslag.