Årsskiftet markerer for mange mennesker en ny start i forhold til vaner og adfærd. Måske har du sat dig for, at år 2016 netop skal være det år, hvor det skal være slut med daglig mavepine, oppustethed og diverse mavegener. Dagens blogindlæg stiller derfor skarpt på hvilke aspekter, du med fordel kan tænke igennem inden eventuel påbegyndelse af low FODMAP diet.

 

Vi har tidligere delt et blogindlæg med jer om, hvilke overvejelser der er gode at gøre sig inden påbegyndelse af low FODMAP diet. Har du endnu ikke læst indlægget, kan du finde det her. Blogindlægget indeholder en lynguide over 4 punkter, der er relevante at overveje inden du kaster dig ud i at afprøve diæten.

Når du har gjort dig de relevante overvejelser, herunder fået svar på diverse lægelige undersøgelser og afprøvet mindre omfattende livsstilsændringer, kan low FODMAP diet komme på tale. Low FODMAP diet (på engelsk) er en diæt, der er udviklet særligt til personer med irritabel tarm (IBS). Diæten er oprindeligt udviklet i Australien (The Monash University), men anbefales nu flere og flere steder verden over, idet der efterhånden er overbevisende videnskabelig dokumentation for diætens positive effekt hos personer med IBS. Diæten har i videnskabelige undersøgelser vist at kunne lindre symptomer på IBS hos tre ud af fire personer. Det er en vigtig pointe, at low FODMAP diet ikke kurerer IBS – diæten kan kun lindre de generende symptomer. Helt overordnet lindrer diæten symptomerne på IBS ved at begrænse indtaget af bestemte kulhydrater fra kosten. FODMAP står for fermenterbare (gæret i tarmen), oligosakkarider, disakkarider,monosakkarider og (and) polyoler, som alle er betegnelser for forskellige kulhydrater. Ønsker du at læse mere om selve diæten kan du læse mere om den her, eller i vores bog Sund Mave.

 

I vores bog Sund Mave stiller vi blandt andet skarpt på Behandling af IBS – herunder særlige råd til kost og livsstil ved IBS, hvor du kan finde 18 specifikke råd. Derudover en komplet gennemgang af principperne bag low FODMAP diet, samt guide til hvordan du kommer igang med diæten. Der er derfor tale om over 70 sider kun omhandlende gode råd og diætprincipper, der gerne skulle medføre mere ro i maven. Det kan måske syne af meget, og du kan derfor også finde en oversigt over, hvordan du kommer igang med diæten – helt kort fortalt. Hovedpunkterne fra denne oversigt vil vi dele med jer her:

  1. Gør dit forarbejde grundigt – omhandlende kostregistering med henblik på at få et overblik over kostindtag for senere hen at kunne vurderer symptomer og effekt af kostændringer.
  2. Opstartsfasen – omhandlende reducerer FODMAPs indholdet i kosten blandt ved brug af Fødevareliste og Alternativliste.
  3. Tid til en vurdering – omhandlende vurdering af symptomer efter min. 4 uger i opstartsfasen.
  4. Tolerancefasen – omhandlende introduktion af FODMAPs til i kosten ved brug af særlig teknik og skema fra bogen, for at finde dit eget individuelle toleranceniveau. Herved opnås et mere normalt og varieret kostindtag som fortsat holder maven sund og i balance.

I bogen finder du over 100 lækre mave-venlige retter, der både egner sig til hverdag og når du får gæster på besøg. Du finder et lille udpluk af nogle af opskrifterne fra bogen her, samt et par ekstra opskrifter.

 

Derudover har vi her samlet et par af vores tidligere blogindlæg, som kan være nyttige at læse inden påbegyndelse af low FODMAP diet:

Derudover har vi delt tre info-videoer med jer, som I kan finde på youtube. Herunder finder du linket:

 

Vi ønsker dig et lykkebringende og mave-venligt år 2016, og håber at dette blogindlæg har hjulpet dig igang med dit ønske om at få en sund mave – en mave i balance.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.