En klassisk sommer-favorit i den danske sommer – frisk, kølig koldskål med knasende kammerjunkere. Mums! Hvis du ikke tåler laktose findes der nu en laktosefri version fra Arla. Men den slår ikke denne hjemmelavede version. Heldigvis tager det kun 10 minutter at lave sin egen koldskål, så der er ingen undskyldning for at lade være.

Mange mennesker vælger koldskål som en let aftensmad her i sommerdagene. I min optik er koldskål dog en dessert og bør ikke udgøre et hovedmåltid, især på grund af det høje indhold af sukker i både koldskål og kammerjunkere.

Hvis du følger low FODMAP diet kan du prøve at anvende cantucci (mandelsmåkager) fra mærket Semper, som også er FODMAP-venlige, så længe du ikke spiser mere end ½ pakke ad gangen, da indholdet af mandler da bliver for højt. Disse kan du købe på nettet, i helsekost og også i mange større supermarkeder, blandt andet Meny og SuperBrugsen. Hos Sund Mave har vi desuden en opskrift på Hjemmelavede kammerjunker, der er glutenfri og low FODMAP.

Koldskålen kan også toppes med frisk frugt, fx jordbær eller blåbær. Prøv også med frysetørrede hindbær eller jordbær for at skabe en flot og dekorativ dessert.

 

Ingredienser – 4 personer

  • 3 æggeblommer
  • 70 g sukker, gerne rørsukker
  • 1 hel vaniljestang
  • 1 liter laktosefri yoghurt naturel
  • 3 dl laktosefri minimælk
  • Skallen af 1 citron
  • Saften fra ½ citron

 

Sådan gør du

Pisk æggeblommer med sukker og vaniljekorn i ca. 5 minutter med elektrisk piskeris. Kom yoghurt, mælk, citronsaft og citronskal og rør grundigt. Smag eventuelt til med mere citronsaft.

 

IMG_6465

 


 

Næringsindhold pr. person (uden kammerjunkere)

Energi: 1010 kJ / 240 kcal

Protein: 18 g

Fedt: 5,5 g

Kulhydrat: 29,5 g