Sommeren er højsæson for lækre is i alverdens afskygninger. Men hvordan er det lige det forholder sig med is, når du følger low FODMAP diet?

Mange is varianter er lavet på mælk og fløde, som indeholder laktose. Nogle mennesker har problemer med at nedbryde og optage laktose, hvorfor laktose også undgås på low FODMAP diet. Det er dog væsentligt, at du KUN behøver at undgå laktose, hvid du har problemer med at nedbryde laktose – også selvom du følger low FODMAP diet. Heldigvis kan du i håndkøb købe laktase-enzymer, som ved indtagelse i et laktoseholdigt måltid, kan nedbryde laktosen.

Hvis du gerne vil finde en laktose-fri is, skal du være på skarpt udkig. Det kan findes enkelte steder, men du bør her være opmærksom på, om isen i stedet er lavet på for eksempel sojamælk af hele sojabønner og om der er tilsat fyldemidler eller lignende, som ikke er egnet på diæten. Dog er is lavet på protein fra sojabønner i orden at indtage, når du følger diæten.

I nogle mælke- og flødeis kan der være tilsat andre FODMAPs. Det kan for eksempel være bær, nødder eller vafler, som ikke er egnet på diæten. Det er vores anbefaling, at du ved opstart at diæten undgår is og isprodukter med ikke egnede fødevarer. I tolerancefasen kan du teste din egen tolerance for sådanne produkter. Langt de fleste kan for eksempel fint tåle en vaffel lavet på hvedemel.

Sodavands-is indeholder ikke laktose, men kan være tilsat frugtsaft fra ikke egnede frugter. I mange tilfælde vil der dog være tale om små mængder, og nogle gange kun aromastoffer, som ikke er noget problem på diæten. Hvis du vil være på den sikre side, bør du læse ingredienslisten og vælge is med egnede frugter, men langt de fleste tåler fint sodavands-is med pæresmag og lignende.

Du kan også lave din egen lækre is, hvor du kan tage hensyn til laktose og andre FODMAPs. Du kan lave dine egne sodavand-is ved at fryse FODMAP-venlig saft (med eller uden sukker), eller du kan lave is på laktosefri mælk, laktosefri fløde eller kokosmælk. Har du ikke en ismaskine, kan du i stedet lave en parfait med flødeskum. I vores bog Sund Mave  kan du finde opskrifter på begge dele, nemlig en skøn blåbærparfait med et strejf af stjerneanis samt en cremet kokos-is med et syrligt twist af lime. I vores Alternativliste, som du får elektronisk adgang til, når du køber bogen, kan du desuden finde eksempler på laktosefri is samt FODMAP-venlige isvafler.

 

 

IMG_2110

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.