Du kommer hjem efter en lang dag på jobbet, skal have besøg af vennerne eller har sat en god film på søndageftermiddag – og hvad kan du så egentlig spise, når du skal hygge? I dette blogindlæg kan du finde inspiration til hvad du kan hygge med, når du fortsat gerne vil holde maven i balance.

 

På trods af ikke-egnede fødevarer og begrænsninger er der nemlig stadig mange spændende og nemme fødevarevalg du kan træffe, når du skal hygge. Herunder finder du et par bud under hver kategori; brød og bagværk, snacks og nødder samt drikkevarer. Ønsker du mere inspiration kan du finde en lang række bud på FODMAP-venlige alternativer i Alternativlisten, som du får elektronisk adgang til, når du har bogen Sund Mave.

 

Brød og bagværk

Denne kategori er utrolig bred og kan byde på alt fra købe-varianter til hjemmebag. Overordnet afhænger mulighederne af dit overskud og tid samt din tolerance eksempelvis overfor spelt. Nedenstående er derfor kun et mindre udpluk af de fødevarer, du kan indtage, når du skal hygge:

  • ”Havrestykker” og ”Rundstykker” fra Hatting (frost) – kan købes i eksempelvis Fakta eller Meny, og er lækre at servere lune med smør og pålæg.
  • Hjemmelavede protein-havreboller med gulerod – se opskrift her
  • ”Glutenfri småkager” fra Royal Biscuits – kan købes i eksempelvis Rema1000 eller som spotvare i Netto
  • ”Spelt minikiks” fra Urtekram – kan købes i større supermarkeder, og er for dig som tåler spelt.
  • Riskiks (eventuelt med chokolade) – kan købes i de fleste supermarkeder
  • Hjemmelavede minicookies med lakrids og tranebær – find opskrift her
  • Hjemmelavede sunde og nemme bananpandekager – find opskrift her
  • Glutenfri ”Chokolademuffin” og ”Citronmuffins” fra Fria – kan købes i eksempelvis Rema 1000, Meny, Løvbjerg og ICA i Sverige

 

Snacks og nødder

Søde, sprøde og saltede snacks kan også være et hit, når det er tid til at hygge. Dog bør du være på særlig udkig efter enkelte ingredienser, som ikke er egnede på low FODMAP diet. Herunder finder du et lille udvalg af snacks til fredagshyggen:

  • Mørk chokolade – hvis du er laktoseintolerant kan du prøve ”Laktosefri mælkechokolade” fra Rema 1000, da almindelig mælkechokolade bør begrænses ved laktoseintolerance
  • Vingummi, skumfiduser, lakrids og lignende – hold øje dog øje med tilsatte sødemidler, fyldemidler og andre high FODMAP ingredienser
  • Chips (uden løg og hvidløg) – kan købes i større supermarkeder
  • Nachos (eventuelt med fyld og salsa) – kan eksempelvis købes hos Netto
  • Nødder (vær obs. på begrænsning) eksempelvis mandler, hasselnødder. Men også macadamia nødder, parannødder eller pecannødder hvor begrænsningen enten er ret høj eller kan spises frit. Se evt. Fødevarelisten.
  • Poppet hirse eller poppet majs fra Biogan – kan købes i helsekostbutikker
  • Frisk FODMAP-venligt frugt
  • Faste oste, for eksempel emmentaler, feta, skiveost, mozzarella

 

Drikkevarer

På low FODMAP diet er der visse drikkevarer, som kun bør nydes i begrænsede mængder og andre, der helt bør undgås. Herunder finder du et par bud på, hvad du kan have i glasset, når du skal hygge dig, og fortsat have en mave i balance:

  • Laktosefri Matilde mild kakaoskummetmælk – kan købes i større supermarkeder, og denne kakaoudgave er kun nødvendig for dig som laktoseintolerance.
  • Te: Pebermynte-te  eller Pukka te UDEN koffein eksempelvis ”Three pebermint”, ”Three ginger, ”Three cinnamon”, ”Pebermint & licorice” eller ”Lemongrass & ginger”- kan købes i helsekostbutikker, større supermarkeder, Søstrene Grene eller Matas. Mange tåler fint koffein, men sarte maver kan have glæde af at begrænse koffein-indtaget.
  • Grøntsagsjuice af egnede grøntsager – kan købes i de fleste supermarkeder
  • Saftevand og sodavand af egnede frugter – kan købes i de fleste supermarkeder
  • Alkohol: rødvin, hvidvin, vodka, whisky og øl – kan købes i de fleste supermarkeder

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.