Det kan være en udfordring af finde en mave-venlig müsli, som ikke indeholder uegnede korntyper, tørret frugt og nødder. Heldigvis er det ikke svært at lave sin egen sprøde, lækre og endda super sunde müsli. Denne müsli indeholder masser af sunde næringsstoffer, herunder kostfibre, sunde fedtsyrer samt en masse vitaminer og mineraler.

Ved at anvende havregryn fra mærket Aurion, bliver det lidt lettere at sammensætte en smagfuld müsli, idet begrænsningen på disse havregryn er langt højere end almindelige havregryn, hvormed mere flere begrænsede fødevarer kan indgå i opskriften. Læs mere om de FODMAP-venlige havregryn HER.

 

Ingredienser

  • 150 g havregryn fra Aurion (de glutenfri – enten finvalsede eller grovvalsede)
  • 50 g hørfrø
  • 50 g pecannødder eller valnødder
  • 35 g kokosmel
  • 1 tsk. vaniljepulver (uden sukker fra Urtekram)
  • 3 spsk. ahornsirup

 

Sådan gør du

Tænd ovnen på 180 grader varmluft. Bland alle de tørre ingredienser i en skål. Tilsæt ahornsirup og rør godt rundt, så den fordeler sig over de tørre ingredienser. Fordel massen på en bageplade beklædt med bagepapir. Bag müslien i ovnen i ca. 15 minutter. Rør i müslien ca. hver 5. minut imens den bager, så den ikke bliver brændt.

 

TIP: Server på din yndlingsyoghurt til morgenmad, som mellemmåltid eller en sund dessert. Server gerne med frisk FODMAP-venlig frugt, for eksempel jordbær, blåbær, banan, hindbær.

 

IMG_1838

 

Næringsindhold pr. 100 g:
Energi: 1893 kJ / 450 kcal
Protein: 11 g
Fedt: 24 g
Kulhydrat: 53 g
Kostfibre: 9,5 g

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.