Juleaften er én af de aftener, hvor det bare er virkelig ærgerligt at have ondt i maven. Du har ikke komplet kontrol over din mave og tarm, og der er således aldrig nogen garanti for, at du ikke oplever symptomer juleaften – eller hvilken som helst anden aften. Der er dog mange ting, du selv kan gøre for at forsøge at forhindre mavepine eller mindske den, hvis den først er opstået.

Her får du en række gode råd til, hvordan du forhåbentligt kan nyde juleaften uden mavepine og andre ubehagelige symptomer:

 

Julemaden

Heldigvis er meget af julemaden okay i forhold til low FODMAP diet, men der er også fødevarer og retter, som har et for højt indhold af FODMAPs.

  • Flæskesteg, kalkun, gås og and indeholder ikke FODMAPs, og kan derfor spises uden bekymring. And og gås kan dog være stoppet med æbler og svesker, som du bør holde dig fra. Såfremt der laves sovs fra andesky, kan der muligvis kommer lidt FODMAPs med fra æbler og svesker, men mængden er meget begrænset og bør ikke være et problem. Alternativt kan du forsøge at stoppe anden og gåsen med andet frugt, for eksempel tranebær og økologiske clementiner.
  • Hvide og brune kartofler er low FODMAP.
  • Sovsen kan indeholde hvedemel og mælkeprodukter, og hermed FODMAPs. Sovsen kan nemt gøres FODMAP-venlig ved at anvende low FODMAP mel som fx rismel samt laktosefri mælkeprodukter. Hertil skal det dog siges, at den lille mængde hvedemel, der er i sovs faktisk har et lavt indhold af FODMAPs, så det er formentlig slet ikke nødvendigt at bruge andet mel. Husk dog, at sovs lavet på sky indeholder en del fedt, hvilket kan irritere tarmen, når det indtages i større mængder. Prøv derfor at holde dig til en moderat mængde sovs.
  • Rødkål har begrænsning på omkring 90 g pr. portion, og den syltede rødkål bør derfor begrænses. Et par spiseske vil være fornuftigt at holde sig til.
  • Hvis der bliver serveret en salat, bør du være på udkig efter frugt, nødder og grøntsager, der ikke er FODMAP-venlige. Den bedste løsning vil være, at du selv laver salaten eller kan orientere dem, der skal lave maden om, hvad de eventuelt bør undgå. Vi har flere opskrifter på lækre salater til juelaften, som du kan se lige HER.
  • Hvis du plejer at spise risengrød og/eller juleaften, så kan du læse vores råd til, hvordan denne kan gøres FODMAP-venlig lige HER.
  • I forhold til drikkevarer bør du naturligvis holde dig til FODMAP-venlige drikkevarer, som du plejer. Du kan med fordel begrænse indtaget af kulsyreholdige drikke, da disse kan medføre oppustethed og give mere luft i maven. Hold dig i stedet til vand og saft uden brus. Alkohol kan også irritere tarmen, så du kan med fordel begrænse indtaget heraf, hvis du før har oplevet symptomer ved alkoholindtag.
  • I forhold til julesmåkager og andre snacks, så bør du holde dig fra tørret frugt (fx figner, dadler, abrikoser osv.) Du bør også holde dig fra kiks og småkager baseret på hvedemel. Medbring i stedet mave-venlige småkager, enten købte eller hjemmebagte. Du kan også kaste dig ud i mave-venlig konfekt, som du kan finde inspiration til HER. Clementiner, appelsiner, vindruer, melon og valnødder kan også serveres.
Andre gode råd
  • Vær ekstra omhyggelig med at spise mave-venlig dagene op til juleaften, så du har det bedst mulige udgangspunkt for at undgå symptomer
  • Sørg for at være udhvilet juleaftensdag, enten ved at sove længe eller ved at tage en lur i løbet af dagen
  • Forbered dig mentalt på, at maven måske vil komme til at drille lidt, da dagen byder på en del mad og søde sager – det kan hjælpe på de fysiske smerter at være psykisk forberedt. Det kan for eksempel være at fokusere på alt det, du glæder dig til, og ved at huske dig selv, at du har forberedt dig bedst muligt for at forebygge eller lindre dine symptomer.
  • Hvis muligt, så hold jul med nogen, du er tryg ved, eller alliér dig med én du kan støtte dig til, hvis maven skulle drille.
  • Gå en lang tur, lav mindfulness øvelser, yogaøvelser eller udstrækningsøvelser juleaftensdag
  • Sørg for at have en varmepude, pebermynte-te og eventuelt smertestillende ved hånden.
  • Hvis du er laktoseintolerant og ikke har fået sørget for laktosefri retter, så husk at medbringe laktase-enzymer (fx lactanon), så du kan spise sovs, risalamande osv.

 

Skriv gerne i kommentarfeltet, hvis du har flere gode idéer til at undgå eller lindre symptomer fra mave og tarm juleaften.

Herfra Sund Mave ønsker vi dig en rigtig glædelig og mave-venlig jul! 🙂

 

julefrokost

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.