I den skønne sommervarme kan frisk og læskende frugt være yderst lækkert – men hvilke typer frugt bør du indtage, hvis du vil holde maven i balance, og hvorfor bør du være opmærksom på mængden?

 

Frugt indeholder kulhydratet  fruktose, som er et monosakkarid, hvilket betyder, at det består af ét enkelt lille kulhydrat (mono = 1). M’et i FODMAP står for monosakkarid, og fruktose kan derfor være medvirkende til, at du oplever symptomer på irritabel tarm (IBS), hvis du har problemer med at optage fruktose.  Problematisk fordøjelse af fruktose kan enten ses som intolerance eller malabsorption, som kan lede til diverse mavegener.

Fruktoseintolerance er meget sjælden, men omkring 1 ud 3 mennesker lider af fruktosemalabsorption. Symptomerne er luftgener, mavesmerter og -kramper, diaré og eventuelt hovedpine og humørsvingninger. Behandling af fruktosemalabsorption omfatter overordnet en begrænsning af fruktose i kosten. Hvis du lider af fruktosemalabsorption behøver du ikke at undgå fruktose fuldstændigt. Du bør dog holde dig til en mindre mængde ad gangen, og vælge fødevarer med et balanceret indhold af fruktosen. Nederst i dette blogindlæg finder du bud på frugt, der har et balanceret indhold af fruktose.

Du kan læse mere om både fruktoseintolerance og fruktosemalabsorption i vores bog Sund Mave.

Kan du nikke genkendende til ovenstående symptomer såsom luftgener, mavesmerter, diaré m.v., anbefales du kun at spise omkring 100 g frugt pr. måltid (også de velegnede frugter) samt begrænse indtaget af frugt til 3 gange dagligt.

Vi har her samlet 5 bud på frugter, som du bør undgå samt frugt du kan indtage, hvis du ønsker ro i din mave. I de egnede frugter er der et balanceret indhold af fruktose, som holder din mave i balance.

 

Bør undgås:

1. Æble

2. Pære

3. Kirsebær

4. Vandmelon

5. Mango

 

Kan indtages (ca. 100 g pr. måltid):

1. Banan

2. Appelsin

3. Jordbær

4. Honningmelon

5. Vindruer

 

blogbillede

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.