Ferierejser kan være en udfordring, når man har en mave, der skal tages særligt hensyn til. Når du følger low FODMAP diet, kan det være godt at tænke forud, hvis du har planer om at tage på ferie – til udlandet eller blot til andre steder i Danmark. Vi har her samlet nogle af vores bedste gode råd om, hvad du bør overveje, inden du tager på ferie, og hvordan du ved hjælp af simple overvejelser kan gøre din ferie mere mavevenlig.

  • Hvordan kommer du frem til feriestedet? Skal du på ferie i Danmark, er det en fordel, fordi du eksempelvis allerede kender til de danske supermarkeders udvalg og dermed lettere kan skaffe mad på farten. Varer rejsen lang tid eller skal du rejse til udlandet, kan det være en rigtig god idé at sørge for en mave-venlig madpakke. Hjemmelavede sandwich, klapsammen af rugbrødserstatninger, hjemmelavet pølsehorn, hjemmelavede smurte boller, frisk frugt, grøntsagsstænger, nødder, chokolade og lidt søde sager er gode bud til en god madpakke.

 

  • Er der tale om en længere rejsetid inden, du når frem til feriemålet, kan det være gavnligt at holde et par hvil under turen, så du undgår at sidde stille i alt for mange timer i træk. Hvad enten transporten foregår via bil, båd eller fly er det en god ide at komme op og gå lidt. Inaktivitet kan nemlig medvirke til mavegener særligt forstoppelse.

 

  • Er ferieopholdet inklusiv mad? Hvis du gerne vil booke en ferie, hvor maden er inkluderet i rejsen, kan det være en god idé på forhånd at undersøge, hvilken mad, der bliver serveret. Ring eller skriv til feriestedet og forhør dig, så du på forhånd ved, om der er noget, du kan spise. Medbring selv basisvarer, som fx brød (se forslag længere nede).

 

  • Skal du selv sørge for mad på ferien? Det bør være muligt i alle lande at bestille mad på restaurant og lignende, som du kan spise, men hold øje med hvilken type spisested, du vælger. Gå eventuelt efter retter, hvor der er mindst sandsynlighed for at finde større mængder FODMAPs, det vil sige undgå pasta, pizza og brød, og vær særligt på udkig efter løg og hvidløg. Spørg eventuelt spisestedet, om retten indeholder løg og hvidløg. Gå efter steder, hvor du kan bestille kød og fisk (separat, og ikke i gryderetter), retter med kartofler og ris samt salater og tilbehør, hvor du kender indholdet, fx en buffet eller hvor du kan spørge spisestedet om indholdet.

 

  • Medbring basisvarer til ferien! Uanset om du rejser i Danmark eller i udlandet, er det en god idé at medbringe basisvarer, så du er velforberedt, hvis udvalget på din rejse er begrænset. Gode basisvarer er især brød, knækbrød og kiks. Hvis du rejser til et sted med te-køkken eller et større køkken, er der flere muligheder for, hvad du kan medbringe.

Du kan finde inspiration på listen herunder, som blot er et udvalg. Med vores bog Sund Mave får du en kode, så du elektronisk kan hente en  Alternativliste her på hjemmeside – på den kan du finde flere forslag til FODMAP-venlige produkter.

 

– Hjemmebagt “rugbrød” og boller (find opskrifter i Sund Mave bogen, vores app og vores hjemmeside)

– Brødblandinger til “rugbrød”, fx Softkerne brødmix fra Kind (Netto og Helsam), Mørkt kernebrød fra Tjois (Allergikost.com og Meny) eller Softekernebrød bageblanding fra Rema 1000.

Brødblandinger til brød og franskbrød, fx Lyst økologisk kernebrød melmix fra Tjois (allergikost.com og Meny) eller  Groft flerkornsblanding fra Amo (større supermarkeder)

– Kageblanding, fx glutenfri Brownies fra Amo

– Havregryn fra Aurion, der kan spises i større mængde end almindelige havregryn (læs mere her)

– Pasta, fx glutenfri pasta fra Urtekram

– Glutenfri isvafler (SuperBrugsen og Meny)

– Havreknækbrød fra Semper (helsekost og større supermarkeder)

– Vaniljepulver fra Urtekram

– Bouillon uden løg og hvidløg, fx Oscar (mange supermarkeder)

– FODMAP-venligt mel, fx rismel eller majsmel

– Koffeinfri te, fx Lemongrass and Ginger fra Pukka eller pebermynte-te

– Hjemmebagt brød, frost eller vakuumpakket

– FODMAP-venlige pizzabunde (www.madtildig.dk)

– Glutenfri småkager, fx Cookie-O’s fra Semper (Superbrugsen, Meny, Føtex).

– Lactanon (laktase-enzymer til dig, der ikke tåler laktose)

– FiberHUSK kapsler til hvis maven går i stå på ferien. Husk at start med en lille dosis!

– Mælkesyrebakterier, fx Dicoflor, hvis du har tendens til at få diarré, når du rejser, eller hvis du rejser til et land, hvor der er større risiko for at indtage bakterier, der kan påvirke maven. Kan også bruges forebyggende inden ferien.

 

Rigtig god ferie!

 

IMG_1773

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.