Det her må absolut være min nye favoritopskrift på surdejs-speltboller! De får den helt rigtige luftige og seje krumme, samtidig med de er sprøde udenpå. Hemmeligheden ligger bag fremgangsmåden og de mange hævninger undervejs. Det kan måske virke omstændigt, men faktisk er det super let! Det kræver kun, at du har sat tid af til de forskellige hævninger – ellers passer dejen sig selv.

Jeg skal helt sikkert i gang med at forbedre opskriften på mine Verdens bedste speltboller, da de her nye boller slår dem stort! Derfor har disse boller fået titlen “perfekte speltboller” i stedet! 🙂

Ingredienser (cirka 20 boller)

  • 7 dl lunken vand
  • Cirka 150 g fuldkornsspeltmel
  • Cirka 600 g sigtet speltmel
  • 10 g gær
  • 2-3 spsk. speltsurdej (OBS: Surdej er med til at reducere indholdet af FODMAPs i brødet. Surdejen kan undværes, hvis du før har afprøvet langtidshævet speltbrød uden surdej, og ikke får symptomer herved. Hvis du ikke følger low FODMAP diet, kan du uden problemer undvære surdejen, men den tilfører dog god smag til brødet)
  • 2 tsk. salt

Sådan gør du

Rør vand og mel sammen i en skål. Konsistensen skal være som en meget tyk, sej grød. Lad det stå og trække i 30 minutter.

Rør imens gær sammen med surdejen. Tilsæt gær/surdejsblandingen til dejen og rør grundigt rundt. Tilsæt også salt og rør godt rundt. Lad dejen hvile i 30 minutter igen.

Rør herefter rundt i dejen igen. Smør en plastbeholder eller skål med olie og kom dejen herover i. Kom et tætsluttende låg på, og lad dejen stå på køkkenbordet i 3 timer.

Sæt herefter bøtten med dej i køleskabet og lad den stå på køl til næste dag eller minimum 12 timer.

Tag herefter dejen ud af køleskabet og lad den hvile på køkkenbordet i 1 times tid. Varm ovnen på til 250 grader med en bradepande i ovnen. Kom rigeligt sigtet speltmel ud på bordet og hæld forsigtigt dejen ud på bordet. Vend dejen forsigtigt rundt i lidt mel, så den ikke er så klistret, men uden at slå al luften ud af dejen.

Tag bagepladen ud af ovnen og beklæd den med bagepapir. Skær passende stykker dej ud med en kniv (så du ikke maser dejen for meget) og sæt dem på bagepladen. Kom straks pladen i ovnen. Stil også et lille fad med vand i bunden af ovnen. Bag bollerne i 16-20 minutter. Lad den resterende dej ligge på bordet med et viskestykke over, indtil det første hold boller er færdigbagte. Gentag herefter og bag de sidste boller.

 

 

 


Næringsindhold pr. bolle:

Energi: 575 kJ / 140 kcal

Protein: 5 g

Fedt: 0,5 g

Kulhydrat: 27 g

Kostfibre: 1 g