Behandling af irritabel tarmsyndrom – i et diætetisk perspektiv

Irritabel tarmsyndrom (IBS) forekommer hos 15-20 % af den vestlige befolkning. Lidelsen kan i høj grad opleves invaliderende på grund af de generende og smertefulde symptomer, samt de konsekvenser symptomerne kan medføre for selvværd, socialt samvær, intimitet, livskvalitet og arbejdsevne.

Behandling af irritabel tarmsyndrom er den første lærebog, der systematisk gennemgår den nuværende evidens for behandling af IBS. Bogen bidrager dermed med et samlet overblik og ny viden indenfor et vigtigt emne, der er stærkt overset i den nuværende litteratur.

Bogen består af fire dele:

  1. Del I indeholder en grundlæggende beskrivelse af, hvad IBS er og indebærer. Patofysiologien ved IBS er beskrevet, idet denne er kompleks og indvolverer flere forskellige teorier. Symptomerne på IBS er beskrevet, da disse er centrale for diagnosticeringen samt for valg af behandlingsstrategi.
  2. Del II indeholder en gennemgang af nuværende evidens for behandling af IBS. Hovedfokus i denne bog ligger på den diætetiske behandling, hvorfor det også er evidensen for og anvendelsen af diætetisk behandling, der fylder mest. Principperne bag low FODMAP diet til IBS beskrives, og der gives en udførlig guide til, hvordan der kan vejledes i diæten.
  3. Del III indeholder inspiration til den pædagogiske tilgang til vejledningen af IBS-patienter. Emner som ligeværdig kommunikation og patientinddragelse, er centrale temaer i denne del, der lægger op til refleksion over egen praksis i tilgangen til IBS-patienter.
  4. Del IV indeholder en guide til konkret vejledningsmateriale, der er tilgængeligt i I-bogen.

Behandling af irritabel tarmsyndrom henvender sig til alle med interesse for behandling af IBS, og kan således være nyttig for praktiserende læger, speciallæger, sygeplejersker eller andre behandlere, der har kontakt med IBS-patienter.

Hovedmålgruppen for bogen er personer, der arbejder med diætetisk behandling af IBS, herunder kliniske diætister og andre fagpersoner med ernæringsfaglig baggrund.

Forside til bogen

 

 


 

Sund Mave – low FODMAP diet

Bogen Sund Mave – low FODMAP diet er skrevet af to kliniske diætister; Mia Schomacker og Camilla Thrysøe, der begge er certificerede i at vejlede i low FODMAP diet (King’s College University, London), samt har personlig erfaring medirritabel tarmsyndrom (IBS). Samspillet mellem forfatternes brede faglige forståelse for diæten samt personlige erfaring med irritabel tarm er tydeligt at mærke gennem hele bogen, hvormed læseren klædes godt på til at tage hånd om egne maveproblemer.

Bogen er opdelt i to dele; en teoridel og en opskriftsdel, der fører læseren gennem det teoretiske grundlag for at kunne følge diæten og videre til praktiske råd og lækre hverdagsopskrifter. Alle bogens opskriftsbilleder er taget af forfatterne selv. Dette er valgt for at tilføre bogen en mere hjemlig og personlig stemning, samt at vise læseren, hvordan retterne reelt kommer til at se ud. Nogle af retterne er rørt sammen i et få kvadratmeters køkken, med et minimalt udvalg af køkkenredskaber samt et lille budget, da det til tider har været de rammer, forfatternes selv har haft. Det er intet hokuspokus – kun lækker hverdagsmad, der kan give en sund mave – en mave i balance.

Med Sund Mave – low FODMAP diet får du:

– En forståelse for mave-tarmsystemets funktion og signaler

– En oversigt over kost- og livsstilsråd til lindring af IBS

– Gode råd og mentale teknikker til psykologisk håndtering af IBS

– Den faktuelle baggrund for low FODMAP diet og dens principper

– Et overblik over hvordan du kommer i gang med diæten – og hvordan du finder din egen tolerance

– En fødevareliste over egnede og ikke egnede fødevarer på low FODMAP diet

– Elektronisk adgang til en alternativliste – en indkøbsguide til alternativer på low FODMAP diet

– En brugbar oversigt over, hvad der er godt at have i dit basislager

– Over 100 lækre opskrifter til hverdagen på low FODMAP diet, som bringer din mave i balance

Bogen henvender sig primært til dig, som lider af IBS, og som ønsker en hverdag med færre mavegener. Bogen kan også med fordel anvendes af pårørende eller fagfolk, der til dagligt vejleder og behandler personer med IBS.

Fodmap_cover_457x292_1-960x1490[1]

 

 

 


 

Et godt liv med endometriose – gennem kost, motion og mindfulness

Endometriose er én af de mest udbredte gynækologiske sygdomme, og alligevel er sygdommen ekstremt overset. Konsekvenserne af endometriose kan være mange og ses i meget forskellig grad fra kvinde til kvinde. Mange oplever daglige eller periodiske fysiske gener, såsom smerter, træthed, mave-tarmproblemer, blæreproblemer, spændinger i underlivet, blødningsforstyrrelser, nedsat fertilitet med mere. Dette kan gå udover både det fysiske og det psykiske helbred. Man kan som kvinde med endometriose opleve stærk påvirkning af livskvaliteten, ligesom man kan have svært ved at arbejde, studere og klare andre af dagligdagens mange opgaver.

Behandling af endometriose har traditionelt været rettet mod behandling med medicin og kirurgi. Mange oplever tilstrækkelig forbedring ved hjælp af disse behandlinger, men mange kvinder oplever, at disse behandlinger ikke er nok.

Netop fordi endometriose kan komme til udtryk på så mange måder, kan læger og behandlere have svært ved at gennemskue, hvad der skal gøres, når det kommer til en kronisk og kompliceret sygdom som endometriose. Kvinder med endometriose oplever og mærker sygdommen forskelligt og kan derfor ikke proppes ned i den samme ”kasse”. Det, der virker for dig, vil ikke nødvendigvis hjælpe en anden. Det er derfor vigtigt, at du tager udgangspunkt i dig selv, selvfølgelig med inspiration og gode råd fra andre, men ikke lader dig ”slå ud” af andres negative eller positive erfaringer.

Med bogen her ønsker vi at give dig et tværfagligt indblik i, hvad kost, psykologi, fysioterapi samt eget engagement kan gøre af forskel for dit liv med endometriose. Det vil vi blandt andet gøre ved at fortælle dig lidt generelt om sygdommen endometriose, hvilken påvirkning smerte har på din krop, samt hvordan du kan håndtere smerter og følgevirkninger forårsaget af endometriose ved hjælp af psykologisk smertebehandling og mindfulness. Vi vil guide dig gennem kostens betydning for din krop, og du vil kunne læse en masse om, hvordan kosten kan være med til at lindre nogle af de symptomer, som du måske oplever som endometriose-kvinde, herunder smerter, mave-tarmproblemer, blæreproblemer og fertilitetsproblemer. Desuden vil du få introduktion til udspændingsøvelser, og hvordan du som kvinde med endometriose kommer i gang med at dyrke motion. Sluttelig kan du sidst i bogen finde en række opskrifter, der er velegnede til dig med endometriose.

Med bogen ”Et godt liv med endometriose via kost, mindfulness og motion” har forfatterne, der alle ved, hvad det vil sige at have endometriose, ønsket at klæde dig godt på til at gøre en egen indsats for at få en bedre hverdag med din sygdom.

Unavngivet