Irritabel tyktarm (ofte forkortet IBS) er en såkaldt funktionel tarmlidelse. Det betyder, at tarmens funktion er ændret på en sådan måde, at der opstår meget ubehagelige og generende symptomer fra tarmsystemet. Disse symptomer indebærer mavesmerter, oppustethed, øget luft i maven, unormal rumlen og knurren, vekslende afføring og koliksmerter. Nogle oplever også kvalme og træthed. Man kan også opleve pludselig afføringstrang samt slim i afføringen. Irritabel tyktarm forekommer hos omkring 1 ud af 5 personer og er derfor en meget hyppig lidelse.

Hvordan får man diagnosen irritabel tyktarm?

Diagnosen irritabel tyktarm stilles ud fra de symptomer, man oplever. Dertil skal det udelukkes, at symptomerne ikke skyldes andre sygdomme. Derfor får man nogle gange foretaget forskellige undersøgelser og prøver for at udelukke andre sygdomme i mave-tarmområdet.

Hvorfor får man irritabel tyktarm?

Vi kender ikke den fulde årsag til irritabel tyktarm. Mange oplever at få at vide, at irritabel tyktarm udelukkende har en psykisk årsag. Der er dog en masse forskning, der viser, at det ikke forholder sig sådan. Der er flere teorier om, hvorfor irritabel tarm opstår. Det korte svar er, at det formentlig er en kombination mellem fysiske, psykiske og sociale faktorer. Irritabel tyktarm kan udløses af flere forskellige ting, og vil ikke opstå af samme årsager hos alle.

Behandling af irritabel tyktarm

Behandlingen af irritabel tyktarm afhænger af personens symptomer og livsstil. I mange tilfælde kan forskellige typer medicin eller naturlægemidler være den rette løsning. Ofte kombineres medicin og naturlægemidler med ændringer i kost og livsstil. Nogle finder dog ikke tilstrækkelig lindring gennem medicin og få ændringer i kost og livsstil. Her kan diæten low FODMAP diet afprøves. Læs mere om denne diæt længere nede på siden.

Kost ved irritabel tyktarm

Kost og livsstil har stor indflydelse på symptomerne ved irritabel tyktarm. Kost og livsstil kan med andre ord være en meget vigtig element i behandlingen ved at lindre symptomerne ved irritabel tyktarm.

Generelt kan tarmen blive påvirket af en række ting i kost og livsstil. Hos personer med irritabel tyktarm mærkes disse ting oftest tydeligere end raske personer, da tarmen er særlig følsom overfor påvirkninger. Tarmen kan blive overstimuleret og forårsage øget luftudvikling, diarré og mavesmerter. Den kan også blive understimuleret, hvilket kan føre til forstoppelse, mavesmerter og kvalme. Det er både bestemte fødevarer, livsstil og psykiske forhold, der kan resultere i disse over- og understimuleringer.

Der er flere ting i kosten, som kan forværre eller udløse symptomer, når man har irritabel tyktarm. Blandt andet kan indtag af koffein, alkohol, kulsyre, fed mad, sødemidler, for få kostfibre, for mange kostfibre og andre ting i kosten udløse symptomer hos nogle. Som klinisk diætist med speciale i irritabel tyktarm, kan jeg hjælpe dig med at kigge din kost igennem for at se, om du med fordel kan foretage nogle ændringer.

Andre gode råd mod irritabel tyktarm

Udover forskellige ting i kosten, kan forskellige faktorer i ens livsstil også have betydning i forhold til symptomer ved irritabel tyktarm. Blandt andet kan uhensigtsmæssige toiletvaner, forkert siddestilling på toilettet samt hurtige og stressede måltider forværre eller udløse symptomer ved irritabel tyktarm. Faktorer som stress, angst, depression og andre psykiske påvirkninger kan også udløse symptomer.

Som klinisk diætist med speciale i irritabel tyktarm har jeg mange års erfaring med at gennemgå mine patienters livsstil og hjælpe med at sætte ind netop der, hvor det er vigtigt at fortage nogle ændringer i livsstilen.

Low FODMAP diet ved irritabel tyktarm

Nogle gange er det nok at ændre mindre ting i kosten og livsstilen for at få det bedre med irritabel tyktarm. Andre gange er det desværre ikke nok. Her kommer diæten low FODMAP diet ind i billedet.

Low FODMAP diet er en videnskabeligt dokumenteret diæt, der indebærer, at man begrænser madens indhold af såkaldte FODMAPs, som er en række kulhydrater (sukkerstoffer), der optages ringe i tyndtarmen og derfor bliver gæret af bakterier i tyktarmen. FODMAPs er ikke skadelige eller usunde, men på grund af deres egenskaber kan de føre til de nævnte ubehagelige og generende symptomer fra mave og tarm hos personer med irritabel tyktarm. Diæten har i studier vist sig at være en effektiv behandling mod symptomer ved irritabel tyktarm hos 3 ud af 4 personer.

Hvor findes FODMAPs?

FODMAPs findes i en lang række fødevarer, og det kan i starten virke uoverskueligt at skulle starte på diæten. Da FODMAPs er kulhydrater, findes de kun i fødevarer, hvor der findes kulhydrater i. Det drejer sig blandt andet om frugt, grøntsager, kornprodukter, nødder, kerner, bælgfrugter, mælkeprodukter, visse sukkertyper mm. Til gengæld findes der ikke FODMAPs i fødevarer, som kun indeholder protein og fedt, det vil sige kød, fisk, æg og fedtstoffer som olie og smør. Disse fødevarer indeholder kun FODMAPs, hvis de er tilsat kulhydrater (for eksempel grøntsager i kødfars).

Det er mange fødevarer, der skal undgås eller begrænses på diæten. Nogle er de mest besværlige inkluderer løg, hvidløg, hvede, rug og byg. Med den rette vejledning kan det dog lade sig gøre at finde alternativer, der gør det lettere at følge diæten. Desuden oplever de fleste, at afsavnet er det hele værd i forhold til, hvor markant bedre, de får det på diæten.

Læs mere om low FODMAP diet her.

Hvordan fungerer et forløb med low FODMAP diet?

Jeg opdeler overordnet FODMAP diæten i to faser: opstartsfasen og tolerancefasen. I opstartsfasen begrænser du alle FODMAPs for at teste om diæten virker for dig. Dette gøres i 4-6 uger. I tolerancefasen genindfører vi de forskellige FODMAPs i en lav mængde for at teste hvor meget, du tåler. På den måde kan du genindføre nogle fødevarer i kosten, som du i opstartsfasen var nødt til at udelade, hvilket gør livet med low FODMAP diet lettere. Denne periode er ikke tidsbegrænset, men foregår i et passende tempo for den enkelte.

Overvej at søge hjælp, hvis du gerne vil starte på low FODMAP diet

Low FODMAP diet er en kompliceret diet og indebærer udelukkelse af en lang række sunde fødevarer. Derfor er det min anbefaling, at du overvejer at søge professionel hjælp, hvis du ønsker at starte på diæten.

Det er kun diætister med certificering i low FODMAP diet, som har de rette faglige kompetencer til at vejlede i diæten. Ved hjælp fra en diætist sikrer du, at du har forstået diæten fuldt ud, og du får samtidig hjælp til at sikre en optimalt sammensat kost. Med den rette vejledning kan det sagtens lade sig gøre at leve en normal hverdag på diæten, og de der oplever forbedring i deres symptomer vil opleve, at det er det hele værd.

Jeg er certificeret i Low FODMAP diet ved Kings College i London, og har løbende taget updatekurser i diæten på Kings College. Jeg har desuden forsket i diæten ved Århus Universitetshospital.

 

Brug for individuel vejledning? Ring i dag og få en gratis og uforpligtende samtale for at finde ud af, om jeg kan hjælpe dig!

Ring 42 72 82 05

 

Se også mine opskrifter til irritabel tyktarm og low FODMAP diet

Opskrifter til både morgenmad, frokost og aftensmad. Få opskrifter på brød, boller, tærte, pandekager, salat, suppe og meget meget mere.

Gratis opskrifter

Se også de bøger, jeg har skrevet om irritabel tyktarm

Køb bogen her

Køb bogen her

LÆS MERE OM IBS

Gode hjemmesider:

App til low FODMAP diet

  • Sund Mave til iPhone (Android version er under udvikling)
  • The Monash University Low FODMAP diet APP til android og iPhone
  • FODMAP diet – Muusmann’s forlag APP til android og iPhone