Denne skønne opskrift er fra bogen “Et godt liv med endometriose – gennem kost, motion og mindfulness”, som jeg har været med til at skrive i Endometriose Foreningen. Du kan læse mere om bogen og mine andre bøger HER. Bogen kan bestilles fra Foreningen lige HER.

Det geniale ved denne mysli er, at den ikke indeholder sukker, men er naturligt sødet med modne bananer. Jeg garanterer dig for, at du vil lave den igen, når du først har smagt den!

Udover at være uden tilsat sukker indeholder myslien en masse sunde næringsstoffer, herunder kostfibre og sunde fedtstoffer.

Opskriften er endometriose-venlig, mave-venlig, low FODMAP og glutenfri, hvis der anvendes glutenfri havregryn. Derudover er den velegnet ved vægttab.

OBS: Monash har for nyligt testet bananer igen, da mange har rapporteret problemer med at indtage modne bananer. Deres nye tests viser, at modne bananer har et højt indhold af fruktaner, hvorfor de modne bananer er gået fra at kunne spises frit til kun at kunne spises i en begrænset mængde på 1/3 af en banan. Det er dog vigtigt for os at sige, at hvis du har spist modne bananer indtil nu uden problemer, så skal du IKKE begynde at begrænse dit indtag nu. Husk, at tolerancen for FODMAPs er forskellige fra person til person, og at de fleste på low FODMAP diet fint tåler større mængder af begrænsede fødevarer. Vær opmærksom på, at umodne bananer fortsat kan spises frit (dog begrænset til 100 g ved fruktosemalabsorption).

Denne opskrift er stadig low FODMAP, når den spises i moderate portioner.

 

Ingredienser:

  • 2 mellemstore modne bananer
  • 400 g grov- eller finvalsede havregryn (eventuelt FODMAP-venlige og glutenfri)
  • 125 g græskarkerner
  • 125 g hørfrø
  • 50 g valnødder
  • 2 tsk. vaniljepulver uden sukker

Sådan gør du:

Tænd ovnen på 180 grader varmluft. Bland alle de tørre ingredienser i en skål. Mos bananerne i en skål ved siden af, og tilsæt herefter mosen til de tørre ingredienser. Rør grundigt rundt i blandingen, og fordel blandingen i en dyb bradepande beklædt med bagepapir. Bag myslien i ovnen til den er gylden og sprød i ca. 12-15 minutter. Rør i myslien en gang i mellem imens den bager. Pas på den ikke bliver brændt.

 

Bananmüsli

 


Næringsindhold pr. 100 g:

Energi: 1552 kJ / 370 kcal

Protein: 16 g

Fedt: 18 g

-heraf mættede fedtsyrer: 2,5 g

-heraf enkeltumættede fedtsyrer: 1,5 g

-heraf flerumættede fedtsyrer: 5,5 g

Kulhydrat: 39 g

Kostfibre: 9 g