For snart et par måneder siden blev vi spurgt, om vi ville agere “ekspert” i en artikel i magasinet Fit Living om vitaminer. Det kom der en 8 siders artikel ud af, hvor Camilla har testet tre forskellige kvinders kostindtag og stiller herefter skarpt på om de får opfyldt deres behov for vitaminer og mineraler. Er du nysgerrig på, hvad konklusionen blev, kan du kan finde artiklen i december udgaven af Fit Living, som netop er udkommet.

 

2015-11-28 14.57.24

 

Så sidder du måske og tænker: ” Har denne artikel overhovedet noget at gøre med low FODMAP diet?” og ” Og hvad er koblingen mellem low FODMAP diet og vitamin- og mineralstatus?”. Hvis vi skal svare meget kort, så må det blive: “Nej” og “Faktisk en hel del” – så hvordan hænger det mon sammen?

Overordnet sætter artiklen fokus på tre forskellige kvinders almindelig kostindtag og en faglig vurdering af om de opnår deres fulde behov for vitaminer og mineraler. Det vil sige, at der her er tale om tre kvinder, der overordnet har en velfungerende mave, og derfor ikke har behov for at følge low FODMAP diet.  Årsagen til at vi så alligevel sagde “-ja tak” til opgaven handlede om, at vi fik mulighed for ganske kort at få nævnt vores bog Sund Mave. Derudover kan vi begge på baggrund af vores uddannelse vurdere, hvorledes en almindelig kost kan optimeres i forhold til vitaminer og mineraler – og så er det jo sjovt at få lov til at beskæftige sig med lidt forskellige opgaver. Dog må vi sige, at det med “ekspert” må være op til jer læsere at vurdere 🙂

På trods af at artiklen tager udgangspunkt i almindelig kost, har artiklens hovedbudskab stadig en relevans, når det kommer til low FODMAP diet. Uanset hvilke diæt-retninger man følger, er det alfa og omega, at man sikrer sig at få de nødvendige vitaminer og mineraler for at kroppens mange livsvigtige processer fortsat kan fungere. Low FODMAP diet er en diæt for dig, som har irritabel tarm (IBS) og som eksempelvis oplever oppustethed og vekslende afføringsmønster og ønsker en sund mave – en mave i balance.  Diæten er opdelt i to faser, og kan med sin første restriktive fase godt begrænse dit indtag af visse vitaminer og mineraler, hvis du ikke fortsat sørger for at spise varieret. Desuden er det rigtigt vigtigt, at du fortsætter til anden fase af diæten, såfremt du oplever, at diætens første fase har haft god effekt. På denne måde kan du bedre sikre dig et optimalt indtag af vitaminer og mineraler, da dit kostindtag gerne skulle gå hen og blive mere varieret. Er du nysgerrig på at læse mere om denne problematik, har vi tidligere skrevet et blogindlæg om: “Er low FODMAP diet en livslang diet”, som stiller skarpt på variation når du følger low FODMAP diet både af helbredsmæssige, personlige og sociale årsager. Du kan læse blogindlægget her.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.