I de seneste år er der blevet skabt et solidt videnskabeligt grundlag for at anbefale low FODMAP diet som en effektfuld behandlingsmulighed for personer med irritabel tarm (IBS). Diæten kommer fra Australien, og ordet FODMAP er en engelsk betegnelse for en række ufordøjelige kulhydrater. Når kulhydrater er ufordøjelige betyder det, at de passerer igennem den første del af tarmen uden at blive tilstrækkeligt optaget, hvorefter de bliver gæret af bakterier i den sidste del af tarmen. Dette kan forårsage eller forstærke de symptomer, som personer med IBS kan opleve. Low FODMAP diet betyder derfor en diæt, der har et lavt indhold af disse FODMAPs. Når du følger low FODMAP diet, begrænses disse kulhydrater fra kosten, hvormed 3 ud af 4 personer med IBS oplever bedring i deres symptomer.

Men hvor findes disse FODMAPs så henne? Og hvilke alternativer findes der, når du skal erstatte FODMAP-holdige fødevarer med mave-venlige fødevarer? Alt dette kan du finde i vores Fødevareliste og Alternativliste, som kan gøre hverdagen på low FODMAP diet en hel del nemmere. Adgangen til begge lister får du ved at købe vores bog Sund Mave.

 

Fødevarelisten: I denne liste får du et komplet overblik over, alle de fødevare som er testet for deres indhold af FODMAPs. Fødevarene er delt op på grønne og røde lister, så du let kan overskue hvilke fødevarer, du kan spise, og hvilke du bør undlade. Du finder også mængdeangivelser på listerne, som er en guide til de fødevare, som du kun bør indtage i en begrænset mængde pr. måltid. Du får også et overblik over præcis hvilke FODMAPs de forskellige fødevarer indeholder. Alt denne viden er brugbar for dig, der vil følge low FODMAP diet. Samtidig kan listerne også anvendes, når du vil genintroducere FODMAP-holdige fødevare, da listerne giver en overblik over præcis hvilke FODMAPs fødevaren indeholder. Du finder både en Fødevareliste i vores bog samt en elektronisk version her på hjemmesiden. Sidstnævnte skyldes, at der løbende testes nye fødevarer, som kan ændre på den viden vi har idag.  Vi har derfor valgt også at gøre vores Fødevareliste digital, så vi løbende kan opdatere den, når der foreligger ny viden.

Alternativlisten: Denne liste har vi selv udarbejdet, fordi det kan være en kæmpe hjælp at have en oversigt over, hvilke produkter du kan erstatte FODMAP-holdige produkter med, og særligt også hvor du kan købe dem! Listen indeholder ikke alt hvad, der findes på markedet, men er et godt udgangspunkt til hverdagen med low FODMAP diet.  Det er meget vigtigt, at du er opmærksom på, at der hele tiden kommer nye produkter til, og gamle produkter bliver taget af hylderne. Vær også opmærksom på, at producenterne kan ændre i ingredienserne, så de ikke længere er velegnet på low FODMAP diet. Det er derfor altid en god ide at læse varedeklarationen igennem hver gang, du køber et produkt. Vi opdaterer listen løbende, når vi selv støder på nye alternativer.

 

Hvordan får du så fat i disse lister? – Forrest i vores bog finder du en personlig kode, som kan anvendes her på siden til at downloade ovenstående lister. Vi håber, at dette kan være med til at gøre hverdagen på low FODMAP diet lidt lettere for dig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.